E-TJÄNSTER

Genom 1177 VÅRDGUIDEN, kan du kontakta oss för att:

Boka/avboka/omboka tid
Förnya och hålla koll på läkemedel och hjälpmedel
Bli kontaktad

Tidsbokning och receptförnyelse görs via 1177 VÅRDGUIDEN eller via telefon 018-60 12 12.

Via 1177 kan du alltid läsa prov- och röntgensvar, journal och förnya recept. Inloggning med bank-id.
Laboratoriesvar tar vanligtvis en dag och röntgensvar tar en vecka.
Laboratorievärden och journalanteckningar är bra att läsa efter sitt läkarbesök.

Du kan  följa oss via Facebook och Twitter. Dessa kan du nå direkt från vår hemsida nedtill.

Videobesök

Boka videobesök via 1177 VÅRDGUIDEN eller via tel. 018-60 12 12.

Innan ditt videobesök önskar vi att du laddar ned appen ”Min Hälsa” så att vi kan möta dig per video. Videobesöken kostar 200 kr för vuxna och är kostnadsfria för barn.

Hur gör jag?

  • Ladda ner appen ”Min Hälsa” via AppStore eller Google Play
  • Öppna appen och välj Region Uppsala (detta val behöver endast göras första gången som appen startas)
  • Identifiera dig via Mobilt BankID
  • Klicka på det videomöte som du avser ansluta dig till
  • I väntan på att vården ansluter sig till videomötet, blir du placerad i ett virtuellt väntrum

Att tänka på inför mötet

Tänk på att ha en stabil internetuppkoppling inför ditt videomöte. Det är också bra att koppla upp dig i god tid innan videosamtalet ska börja, så att du vet att allt fungerar som det ska.
Försäkra dig om att det är ljust runt omkring dig så att den du pratar med kan se dig.
Det är bra om du är i en ostörd miljö när du har ett videosamtal. Det är både för din egen skull och för att den du pratar med ska höra vad du säger. Det är också bra med tanke på sekretessen.
Det kan vara bra att använda ett headset, om du behöver anteckna.
Tänka på att hålla mobil eller surfplatta stadigt. Bildkvalitén blir till exempel mycket sämre av att du går omkring.
Tänk på att ha giltig ID-handling tillgänglig inför mötet då den behöver uppvisas.
Det är alltid bra att förbereda sig inför ett besök i vården, det gäller även vid ett videosamtal. Läs mer om hur du kan förbereda dig.

Support

Kan du inte ladda ned appen – kontakta din mobiloperatör
Har du inget BankID – kontakta din bank för vägledning
Har du problem med ljud och bild – kontakta din mobiloperatör

Videobesök kan erbjudas för kontakt med vården och det är vården som bedömer när videobesök är ett alternativ. För att du ska kunna använda videobesök så ska du ha ett bokat videobesök hos oss.